Metoda Dialogu i Narracji DiN
O metodzie
Metoda Dialogu i Narracji DiN - autorska metoda Doroty Szubstarskiej i Barbary Bednarskiej wyrosła z doświadczeń zespołu Specjalistycznego Ośrodka Diagnozy i Rehabilitacji Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu PZG w Gdańsku. Stosowana od wielu lat. Od 2014 roku zyskała tytuł i logo ŚWIAT OPOWIADANY dzięki współpracy autorek z Wydawnictwem HARMONIA.
Materiały wydane do tej pory czynią z metody spójny program wychowania językowego oparty o bogaty materiał poznawczy. Do zastosowania na zajęciach wspomagających rozwój mowy dla dzieci od 2-go roku życia. W żłobkach, przedszkolach, we wczesnym wspomaganiu rozwoju mowy oraz na zajęciach rewalidacyjnych w szkole. A także do nauki języka obcego w przedszkolu!
Więcej informacji znajdziecie na blogu www.metodadin.pl
Podstawowe założenia metody:
- Centrum zajęć stanowi opowieść czyli narracja. Stosujemy proste scenariusze obrazkowe do różnych opowieści (bajek, adaptacji literatury dziecięcej oraz historyjek o codzienności). Są one inspiracją do budowania zajęć opartych o bogate treści poznawcze. W opowieściach zawsze coś się dzieje. Jest ruch, zmieniają się emocje. Dzięki temu dzieci skupiają uwagę i angażują swoją aktywność w ćwiczenia językowe. Buduje się autentyczne pole wspólnej uwagi.
UWAGA! Opowieści powinny mieć strukturę narracyjną i poruszać tematy ważne dla dziecka. Przypadkowe, nieprzemyślane historyjki nie mają wartości terapeutycznej!
- Dzięki mowie opowieściowej małe dziecko zyskuje dostęp do rozumienia mowy. Odbiera przekaz bardzo sugestywny, ciekawy, poparty czytelnymi obrazkami. Opowiadając używamy bogatej prozodii, która w naturalny sposób staje się źródłem pierwszego porozumienia z dzieckiem. Język opowieści przypomina ten stosowany na co dzień i jest najlepszym środowiskiem do nabywania mowy. Opowieść jest też znakomitą okazją do obserwacji językowej. Mowa opowieściowa jest niczym
językowa pigułka
- zawiera wszystko, co w językowym systemie najważniejsze.
- Opowieść jest zapowiedzią tematu zajęć. Łatwo na nim zbudować całe zajęcia. Tematyczność pozwala na częste powtarzanie słów. Różne ćwiczenia - językowe, słuchowe, słuchowo ruchowe, sensoryczne, grafomotoryczne, artykulacyjne, oddechowe, ogólnorozwojowe - są związane z tym samym materiałem leksykalnym. To pozwala na rozwijanie, utrwalanie zasobów słownikowych z dostosowaniem do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. Tematyczność zapewnia spójność językową ważną we wspomaganiu rozwoju mowy dziecka.
- Dynamika narracji przekłada się na okazje do różnorodnych aktywności (często inspirowanych codziennością). Dziecko uczy się słów i wyrażeń zaangażowanych w działanie czyli akcję znacznie łatwiej niż poprzez nazywanie i powtarzanie! Zamiast statycznych ćwiczeń językowych mamy więc
pranie, sprzątanie, gotowanie, zakupy ale także kreowanie przestrzeni. W metodzie DiN prostym sposobem na takie działania są plansze i obrazki nominacyjne czyli seria pomocy SŁOWA W AKCJI. Trudno wyczerpać ich możliwości terapeutyczne. Język w działaniu i poprzez działanie programuje się naturalnie.
- Dzięki opowieściom i zaangażowaniu słów w akcję znacznie łatwiej nawiązać dialog z dzieckiem. Możliwa jest prawdziwa, zaangażowana rozmowa - nawet wtedy, gdy dziecko jeszcze NIE MÓWI! Opiera się bowiem na wspólnym przeżyciu i doświadczeniu. Wzajemna wymiana, współdziałanie, zamiana ról wynikają z emocjonalnego zaangażowania w zabawę, która naśladuje życiowe sytuacje. W takiej postawie terapeutycznej łatwo dostrzec wszystkie przejawy dziecięcej gotowości do dialogu (nie tylko werbalne). Terapeutyczne działania skupiają się wówczas na autentycznej chęci komunikowania się.
Źródło: Dorota Szubstarska, Dialog i narracja czyli co się mieści w opowieści
- podręcznik wychowania językowego zapisany w 12 opowieściach, wyd. Harmonia, Gdańsk 2019